Politics

The price was high

AFSHIN RATTANSI

‘That is not journalism ... [ also wonder whether your viewers and listeners
reaily think they need to see and hear as much, about this story.’

- Alastair Campbell, Director of Communications and Strategy,

10 Downing Street, in a confidential letter to Greg Dvie,

Director-General of the BBC, 26 Tune dnua

“You can ¢rush a man with journalism.’
- William Randolph Hearst

L3 troops in iraq seize an Al Jazeera camecraman for filming an attack on
American soldiers in Mosul - the tape confiscated, he gies on hunger strike
to win his release; four Turkish journalists are detained by US troops after
one of them took a photograph of a US soldier on a tank; journalists frum
Iran are detained for over a month; a Japanese reporter Hming the bodies of
Iragis killed in 2 US raid finds himself in an arm-lock. He's forced ta the
ground before American soldiers give him a sound kicking with their army
baots. Soldiers with telescopic sights confuse a Sony video camera for a
rocket-propelled grenade Jauncher and sheot a I’alestinian cameraman from
Reuters dead. And, still, no Weapons of Mass Destruction are found as the
US hires the UN to mop up ahead of 2004's lowa Caucus.

Every other day, another US soldier dies and US deputy defence
secretary, Paul Wolfowitz, blames Arab TV channcls, al-Arabiya and Al
Jarcera for endangering the lives of occupying troops in Iraq.

The moral when the media become the news? It's easy to spot who's
actively being a journalist. They're the ones prepared to run a gauntlet of
slanderous abuse. Or, most tragic of all, they're the ones wha dic in forcign
bureaux after volunteering coordinates to the Pentagon.

There's a tradition of attacking journalists in the UK. So perhaps, away
from the killing fields of Iraq, it should not be too surprising that the BBC's
flagship news programme Today is under attack. The original Downing
Street complaint was that Today was a brilliant anti-war prupaganda

?

S ANttt et g e et

The price was high 127

machine. Then, the charges changed from bias to incompetence. About the
time that Mr Wolfowitz was condemning the two Arabic channcls, careful
leaks from Britain’s Foreign Affairs Select Committee were used to smear
the Today programme’s defence and diplomatic correspondent Andrew
Cilligan. The leaks failed to clicit any loud calls for an independent inquiry.
A journalist who saw lus role as exposing cvnicism at the highest levels of
government was ridiculed by a beholden metropolitan media,

I produced at Tirlay when Traq was invaded. I had returned to the BBC
after launching what | now recognise as a global TV channel with Today-
style news values, broadcasting from the Gulf. Editorial independence in
Dubai lasted about as long as my Today editor would last at the BBC. Bar the
star presenters, it was immediately obvious who should take the credit for
the Taday programme outperforming any tabloid, or Chris Evans-style
commercial radio show. The then-editor, Red Liddle, would often open an
editorial mweeting by disavowing that morning's newspaper stortes. He
sounded bored if he had to cite a leading stery not broken by today staff.
Today was there to set the agenda.

Liddle’s zeal was perhaps born of his Trotskyite past. His approach
reminded me a little of that hero of less anchored media souls, B .
{¥Rourke. He liked irony and wanted to expose hypocrisy and corruption.
Except that these noble traits weren’t married to any particular sense of
outrage at social injustice. As with the Angry Young Men of the fiftics, there
was just outrage. The only bias [ noted was one towards biological
determinism. He loved stories that suggested this gere or that pene
controlled human behaviowr and the programme was no doubt a source of
preat irritation to geneticists, psychologists and sociologists alike. In the
Paul Johnson style, Liddle seemed to have forsaken economic determinism
for a ncw, simpler, theory of everything, The agenda he wished to set was
right-wing only by default, he didn’t wish to set an agenda that could be
pinned down as ‘anti-government’ or ‘anfi-Tory’.

The biggest flaw in the programme under his stewardship was the staft’s
near total ignorance aboul business and its pivotal relation to the bread-
and-butter stories on Today This made it impossible for us te gel to grips
with the misguided idealism that is PTT or the all-pervasive implications of
the Enron and WorldCom débicles. An excellent business unit team was
ghettoised in small segments of the programme. This would lead to very
dry interviews when we led on the looming pension crisis or companies
being sold Britain's health and education infrastructure. Rod and his
successor appeared to have no sense of urgency when it came 10
questioning the terms of sale of Britain’s most valuable assets. 1 believe it
was sheer ignorance rather than cormuption. Even so, all Today employees on




128 Critical Quarterly, vol. 45, no. 4

BBC pension schemes look set to benefit directly from Labour's hawking of
the family platinum.

Liddle was proud of his hatred for racism - as a rule, the panacea for
those who renounce the politics of class is the veneration of ‘culture’ and
‘identity’. But symptomatic of his confusion were his recurring invitations
to the British National Party. He belicved that our seven million audience
wouid be put off racism the more we informed them about the BNE. As a
cub reporter at Channel 47 Randung File in the 19805, | myself nsed to fesl
the same before those senior to me explained about increases in National
Front attacks after prime-time television exposure. On the loday pro-
gramme, oddball left-wing splinter groups were never invited on the
programme to be humiliated even as they won council seats — I bet that, like
the BN, they would have loved the publicity.

But Today had no competition — there were no other editors tv watch over
Liddle’s shoulder, The combined punch of the programme, being the
government’s chief outlet for policy testing as well as feam-driven to set
the UK’s news agenda meant that storics routinely hit the front pages of the
broadsheets the next morning. No other programme in Britain could
match its audience figures. Tt's a mystery why other BBC outlets and
comumercial channels expect to gain ratings by regurgitating wire Teports
or replicating newspapers instead of striving for originality. The owver-
whelming lack of imagination shown by editors cannet solely be due to a
lack of funds.

Behind the crisis in news journalism that means only Today, Channel 4
News, the Sunday Times and the Daily Mail break most of the agenda-setting
slories is a complex history. There is the petty corruption of jeurnalists
informally being offered frec travel and free dinners. There is a class
problem, with few middle-class journalists recognising even melropolitan
bias, let alone demographic, cultural or income-based partiality. I should
stress that the institutional racism that the BBC’s Director-General, Greg
Dvke, highlighted two years ago is alive and well at BBC News and Anyone
of colour who wants to produce for them has to accept that colleagues will
pigronhole them as darkies. Greg Dyke said that ‘quite a lot of people from
different ethnic backgrounds that we do attract to the BBC leave’. One Tonday
assistant editor — named amidst the Hutton Inquiry evidence ~ explained to
me in private that she didn't think I knew enough about British culture to
work there. | was born in Cambridge,

Though Rod was trying to change things, producers’ accents were
gencrally cut-glass. These days, newsrooms are blinkered places, with
askew perspectives. Comparisons and pattern forming - for instance,
connecting problems of the NHS to problems on the railways — are frowned

The price was high 129

upen. To take just one example, you would be met with wide-eyed
incomprehension if you explained to a BBC journalist that the profits of, say,
supermarkets would be wiped aut if they had to pay far the maintenance of
Britain’s road network. How would it compute, how would one report the
success of private companies which were household names if one perceived
them not s much as the great suceess story of market-led innevation as
owing thelr very existence to taxpayer subsidies?

Is a prohibition of comparisons partial or impartial? The myth that is
central to the malaise in journalism is “impartiality’. Anyene compiling a
running order knows that ordering the stories is partial to one or t'other.
Words under the Independent newspaper’s masthead have been laid out in
different fonts — depending on the partialities of its staff. Whether it be
newsgatheting or current affairs, journalism always has an angle. This is not
to defend some impractical postmodern relativism: journalists merely have
to recognise and accept responsibility for their inescapably biased reporting
and producing. ‘Impartiality’ is the shibboleth that causes so much muddle
in the heads of commentaters relaying evidence at the Hutton Inquiry info
the rircumstances surrounding the death of David Kelly. Quite apart from
the tragic death of the British government’s top WMD) expert, it bacame
obvious during the Inguiry that Andrew Gilligan's idea of journalism was
exposing identifiable misuses of power. If is clearly a blased position — just
as is the position of journalists who do net agree with him, those preferting
te think of themnselves as earnest record keepers with no agenda of their
own. For them, journalism is, consequently, to aid those wha seek to misuse

powCT.
*

Today personnel have to smoke by the rubbish bins on the side of the
BHC's bombed out News Cenfre in what satellite feed books call ‘the
ghetto that is Shepherd’s Bush’. Drawing on his cigarette, Liddle told
me early on that Today would seem proudly parochial after inter-
national broadcasting. It turned out that foreign news would, in fact,
be the heart of the Today programme in coming months. Dodgy dessiers,
mass government rebellions, patsy UN weapons inspectors and
testing times for Britain’s international reputation would presage the
military invasion of the world’s number two vil-superpower. Today was
in an ideal position to examine the chiaroscuro when Labour’s ruthless
careerists began to paint their steadily more desperate strokes. The

rogramme’s pepularity, moreover, has a history of tempting the honour-
able whistieblower.

_——‘-—




e

130 Crifical Quarterly, vol. 45, no. 4

Rod Liddle took it upon himself to recruit journalists very different to the
apparatchik wire-watchers who think of journalism as ‘a joi'. The BBC's
Head of News, Richard Sambrook, would have to reassure Mark Laity*

BBC defcnce correspondent during the 1990s, that he was imparting the
ethos of Liddle when he said at the Hutton Inquiry:

[Andrew Gilligan] was taken on originally I think three years ago, because for
many years the BBC defence enrrespondent had simply reflecled the Ministry
of Defence’s point of view which may be legitimate in one sense, but actually
in terms of joummalism we needed a correspondent who would ask questions
and hold to account as well.

Red’s admiration for jehn Humphrys was terpered by the knawledge that
the 0810 lead interview on Today often sounded pointless as Ministers
manifestly refused to fall into carefully designed traps. Sure, Today could
usually guarantee the cast, but what were we illuminating for owr audience
when a past-master like John Prescott had his ten-minute chat? The Hutton
Inquiry revealed the embarrassing fact that the Deputy Prime Minister
insisted that he would only be on the programme if he was bring
interviewed by John Humphrys — hardly a great endorsement for one of the
county’s great confrontational interviewers. The best we could hope for
when it came to revealing disparities was for a Minister to look foolish as he
or she tried to answer John or Jim with an unsuitable sentence crafted for
them by No. 0. Select Committee Chairmen were particular favourites of
the programme, seen by us as more important than rebel MPs when it came
to calling No. 10 to account. We now know from the Hutton Tnquiry that
Parliamentary Select Committees, lauded in 1979 as the greatest transfor-
mation in power of the legislature over the executive since the 1902 Balfour
reforms, are rot quite what they seem. It's one thing that Andrew Gilligan —
with the clearest of public-interest arguments — is lambasted for helping the
Committee get to the truth. It's another that Secretary of State for Dofence
Geoff Hoon found it normal to write and advise the head of the Foreign
Affairs Select Committve not to quix David Kelly about Iraq’s Weapons of
Mass Destruction.

If Select Committee Chairmen are under this kind of covert pressure,
getting the truth out of politicians, chief executives and quango personnel
isn’t helped by the plethora of media training courses, actually taught by
tormer journalists: ’

* Mark Laity became Deputy Spokesman and Personal Adviser to the Secretary
General of NATO in 200,

The price was high 131

Medig training

Reputation is everything. If you cultivate a positive image, you will put
vourself and your organisation ahead of the pack. 50 a bad media interview is
the quickest way to sink that hard earned positive profile.

Citigate Communications has media trained a range of organisations from
the Criminal Records Bureau b the Royal College of General Practitioners,
ACAS to Zurich Municipal.

Whether vou’ve been through the experience once or a hundred times, there
is little that matches the daumbng prospect of facing difficult questions from a
well-prepaced journalist on live television or radio,

The last thing you want is to be badly prepared to deal with difficult
guestions from persistent journalists.

The solution? Be prepared. [t's that simple. With so much at stake, hopiny it
will be alright on the night, first time, with the pressure en is not a good idea!

At Citigate Communications, we can help you communicate your point of
view in a clear, simple and understandable way without tying yourself {and
your audience) up in jargon.

We can't promuse miracles: media training will rarely turn 3 shy and timid
interviewee inte someone who relishes the opperhunity to cross swords with
Jeremy Paxman or John Humphrys the next day. What it can do is prepare you
and your colleaguas thoronghly to deal with the most difficult questions.

- suLkLL: Chitp:/fwww.cbgatecommunications.co.uk/user_site/
user_pagehtml.efmflang=1&item_id=98>

Citygate ‘media-train’ the govermment’s National Institute of Clinical
Excellence, the Human Genetics Commission, Agriculture and Enviren-
ment Biotechnology Commission. The Holley Warren Partnership, itself
staffed by former BBC journalists, has advised the Department of Employ-
ment.

One media training company even prints on its website: “Usually on a
page like this you would expect us to name drop all the big blue chip
companies we deal with or fill the page with company logos and executives
comments. However at IMT, Media Training Specialists, we pride ourselves
on our chients confidentiality. You, like our chients, want to be able to handle
the world of the media not show them that you have trained fo handle their
tough questioning.” The page goes on to list some endorsements:

“Very useful, enjuyable and professionally run course. The benefit of two top
lass journalists was clear”
358 JOUMAZsEs v clear Tobacco Industry — Neovember 2001

‘A very critical course which I wish T had attended earlier in my working life’
Agribusiness Company — December 2001



132 Critical Quarierly, vol. 45, no. 4

“Very interesting and helpful, will preve invaluable if T ever lind mysclf up
against Mr Paxman or The Today Frogramme.
Professional Support Service Organisation — April 2002

‘A very interesting and challenging session. Well balanced with an excellent
friendly feedback technique —~ well worthwhile.
Financial Organisation - April 2002

“For my first time 1 was mosl impressed, ten out of ten.
Pharmacentical Company — May 2002
‘Crverall I cannot find fault with this course, a very good and interesting day”
Water Utilities Company — September 202

‘Extremely uscinl day. It brought the whole concept of handling the media
into perspechve.’ .
Water Utililies Company — November 2002

‘A very realistic course run by excellent trainers.”
Cas Utilitics Supplier — November 2002

sonmer: Chitp/fwwwimtukcom/clients_commanents.him)

The only avenue open to Liddle was thus to recruit the hungriest journalists
he could find. They could shere up the programme with exclusives that tore
into the heart of media strategies of the powerful. Alas, recruiting good
journalists isn’t an easy task in Britain, especially so now that the Academy
has taken to teaching it. Take Professor Ian Hargreaves, widely seen as one
of the most sentor academics in the field overseeing the journalism schoal at
Cardiff University, teaching broadcast, print and online journalism, He sees
no conflict of interest in his also being Group Director, Corporate Affairs at
the airport group, BAA plc. I know how 1 would feel about Chinese walls if
I was 18 and being taught how to cover that most critical issue facing the
couniry - the role of private and public in civic life - by someone spinning
for a utility privatised at the height of the Thatcherite maalstrom.

At Today, we were alert to conflicts of interest. Every story was treated
with the utmost gravity — even the funny 0820 ones — and nothing anyene
said to a producer or reporter was taken at face value. It was predictable
then, that it should face the full brunt of the government's attack-as-a-
means-of-defence strategy on a day-by-day basis. Less predictable was that
after a week's leave I returned to the office to learn that Liddle had
apparently been fired for showing undue partiality.

The replacement {he wasn't the first choice} was Kevin Marsh from The
World at One and various other Radio 4 shows. After Hutton, he will always
be remembered as the bureaucrat who would congratulate Andrew Gilligan

“EEEN

The price was high 133

even as he was stabbing him in the back and seriously damaging the
Corporation’s case. It was obvious from the start that Marsh knew he had a
lot to live up to. He hadn't wanted fo take up the job. BBC Radio news
supremo Steve Mitchell would go from pulling the teins in on wildman Rod
to encouraging risk-taking from quict-Kevin. The guerrilla-hacks on the
team were anxious as well. Every time Kevin Marsh emphasised continuity
tr the team, we were rewarded with a peculiar McKinsey sensthility for
Powerpoint rather than editorial guidance. I think the first email I received
from him was one informing me that he would ignore any communication
that wasn't via email. Previously, we had used the relatively more securc
internal "ENPS’ system which allowed for the private exchange of messages
within programme areas, He had not envisaged how his email edict would
change events at the Royal Courts of Justice. Marsh’s next email to the staff
was something about the office air conditioning system.

The only concrete suggestion he made was that he wanted to kill off the
world press review - one of Todmy's segments that could never be accused of
paruchialism. The mood at the office during the Inquiry can’t have been
helped by his being away the day Gilligan gave evidence and his sporadic
appearances at the office since. Neverlheless, the rymopured reason for his
appointment — to downsize the Today team ~ proved not to be the case.
Reporters did not lose their jobs as had been feared. Liddle’s ambition to
create a Susday Times style ‘Insight’ teamn of old, would come into ifs own as
the government prepared to send British teenagers into the desert. Not even
Humphrys and Naughtie, focused masters at exposing mismatches, could
get past the increasingly confident Hoons and Straws without something
extra. Liddle’s groundwork would pay off.

I don’t believe the change of editor had any bearing on the central
guestion underlying the Hutton Inquiry. From the resignations of the leader
of the House of Commons and Britain's (verseas Developmen! Minister to
the Newsnight tape recording of David Kelly, from no WMD being found at
the ime of writing, to government memos that imply guilt: parliament did
commit British troops to war on ‘sexed-up’ information. If a prime minister
thinks he has a maral duty to do something, isn’t it normal for him to try
everything at his disposal (albeit competently) to persuade Parliament? The
waorst or best case in recent times revolves around the controversy over
whether FDR had prior knowledge of an attack on I'sarl Harbour.

As to the astonishing reactim of Downing Stroct, it rwust be set
against the context of the PM's dread after repeated insubordination and
resignation-threats. As any whipped backbencher would be the first to say,
deeply entrenched in the psyche of New Labour is the maxim ‘the mcans
justify the ends’. Swiftly wielded power, meanwhile, is centralised and



134 Critical Quarferly, vol. 45, no. 4

un-collective: the Secretary of State for Defence, it seems, was blissfully
unaware of Britain's fraught preparations for war It was to be expected,
then, that there would be more than mild irritation at us exposing
anguished panic in Whitehall and Vauxhall. Less expected perhaps
was the alacrity showed by No. 10 an learning of the news of David
Kelly's death. The narrow terms of reference of the Hutton Inquiry have
steered the media away from the perceived danger of Saddam to the UK,
from the question of why British troops have spilled their Blood in the
cradle of civilisation.

For all Marsh's insecuritics and incompetence, he belatedly backed up
his correspondent. Power politics and the complex relationship between the
BBC and Whitehall are certain t0 have been final determinants but, on the
face of it, there are hints of the BBC at its best in all of this. The only negative
notes te be heard were amongst journalists under the BBC emblem whose
petty jealousy got the better of them. It's a sad reflection of envy, and on
short-term BBC contracts, that the provenance of seme of the anti-Gilligan
stories and smears may be closer to White City than Whitehall. Today staff
are a proudly elifist bunch. The only news they listen to comes from either
{Channel 4 news or Radio 4's other sequence programmes. Everything clse is
deemed either dumbed duwn or ciphers for Reuters and the Associated
Press. Hardly an attitude that endears them to those who work for other
BBC programmes, let alone the BBC's newsgathering operation.

The Corporation may well win something from this tragic, high-stakes
battle. It depends on the media strategy of Rupert Murdoch being not so
covert as some have if. And it depends on there being no more bizarre
insubordination from BBC personnel. The appalling scandal may at the
vory least have served fo remind Britain about ‘dark forces’ at the highest
ranks of our government. There are those who fake Malcolm X's exhortation
‘By Any Means Necessary” very seriously, indeed.

David Kelly's death, just as the harassment and murder of journalists by
realpolitik and corporate power, also bequeaths a litmus test for readers,
viewers and listeners. If the media organisation that is providing your news
isn't under lethal and constant attack from the authorities, it might as well
be headquartered in the Lubyanka before the fall of the wall. At the Hutton
Inquiry, it emerged that the BBC's Richard Sambrook had to counsel against
‘Pathe News being considered a gold standard of broadcast journalism;
times had moved on’ in the face of criticism of Tiday from the vice-chairman
of the BBC and ex-Tory chief whip, Lord Richard Ryder. In June, the UK
broadcast regulator, the Independent Television Commission, rejected
complaints from viewers whe thought Rupert Murdoch’s Fox News TV
network was heavily biased. Old Glory on Tapel pins and always in the

The price was high 135

left-hand corner of the screen during the invasion of Iraq were disinterested,
then. And all the while, the family of 34-vear-old Tareq Ayyoub grieves. He
was killed by a US missile strike on Al Jazeera’s Baghdad offices on 8 April
- just over a year after the US bombing of Al Jazeera’s bureau in Kabul.

There's an old tuism about totalitarianism: in Stalinist Russia, citizens
bought Pravda, knowing it was full of lics. They read it to discover why the
authorities were lying in a particular way on a particalar day. In the
heartlands of the free world, journalists sclf-conser and pray to a false god
calfed “impartialify’. And citizens — some citizens ~ hefieve they are being
told the fruth.

Afshin Raliansi left Todey for Al Jazeera anudst the ¥elly Affair.




This document was created with Win2PDF available at http://www.daneprairie.com.
The unregistered version of Win2PDF is for evaluation or non-commercial use only.



http://www.daneprairie.com

